الأحد، 7 ديسمبر 2014

متلازمة الباندا الحزينة





الأعراض:
1 - كسل مستمر يشمل جوانب الحياة الأساسية.

الأسبوع التامن طار في الولا حاجة، بس وصلنا لنقطة: أنا مبعملش حاجة دلوقتي سو لازم أتحرك، وبتتحركي؟ آه .. أو لأ .. يعني مش عارفة. احنا بدأنا الأسبوع التاسع بقرار "أنا هأقلل الحاجات اللي هأحضرها للنُص".
المُهم، وجود إمتحان مش مذاكراله كفيل بإنه يحفِّز تعب جهازي الهضمي والدوري، علشان أعاني أسبوعين من وجع مستمر وهبوط ودوخة غير مُبررة. "كُلي كويس، لو كلتي كويس مش هتحتاجي الأدوية دي كلها". أكتشيوالي يا دكتورة أنا مش بآكل أصلًا، أنا عايشة ع الباتية بالجبنة والبطاطس المحمرة. وكنت بأقضي يومي بأشرب شاي ونسكافيه وبيبسي وعصير تفاح. بعد ما اتمنعت من كل ده + الأكل الحادق والحرَّاق والتقيل .. مبقيتش عارفة وات إز ليفت الحقيقة. أنا أصلًا كائن مبيعرفش ياكل إيه.

فارما .. كل الناس بتتكلم ع الفارما، اتكلمي عنها إنتي كمان تو فيل ذات يو آر إنڨولڨيد يعني.

2 - تصنيف جميع الأشياء تحت بند "غير مُهم."

الله .. هأملى الأبليكيشن وأبعتلهم .. كلموني .. أنا مليش مزاج أنزل الإنترڨيو .. طيب خلاص مش مُهم.
الله .. يلا ننزل السيشن يوم السبت .. لأ أنا مليش مزاج .. هبة إنتي مقولتيش إنك مش هتحضري .. أوه، أنا كنت فاكرة باين من عدم إهتمامي الفترة اللي فاتت إني مش جاية .. كان واضح أوي يعني إنتوا اللي أغبيا .. إني واي سوري، وأنا مش جاية تاني بس مش هأقولكوا دلوقتي.
هبة عندنا بريزينتيشن وعندنا أوبيننج وحاجات، شغل كتير، بس أنا مليش مزاج يا جماعة إنتوا بتختاروا أوقات غريبة بصراحة. هبة ملهاش مزاج تعمل حاجة .. يبقى كل حاجة تقف .. مش مُهم.
مين قال هيكتب؟ أنا قلت هأكتب؟ أنا جيبت سيرة بس إني هأفكر في حاجة أكتبها؟ أنا أصلًا مبعرفش أكتب.

الموضوع بيرسى على خطط فاشلة كتير أوي في الآخر بتُصيب بالإحباط.

3- فقدان الإتجاهات/ البوصلة الشخصية.

طب إيه الشبورة دي يا جدعان أنا مش شايفة أنا رايحة فين دلوقتي. وقَّف الدنيا دي بقى كده على جنب شوية، هو إحنا كنا عايزين نروح فين أصلًا؟ آه .. طيب طيب. إحنا كنا عايزين نروح هناك بقى ليه؟ أوكي فهمت. طيب دلوقتي مش بنمشي صح ليه؟ هو إحنا بدأنا نتوه تاني ليه أصلًا ما إحنا مشينا هنا قبل كده.. لا حول ولا قوة إلا بالله .. طيب إستنوا محدش يتحرك، أنا هأفكَّر .. أو سيبوني أسبوع مبفكرش في أي حاجة يمكن أرجع طبيعية لوحدي أو أنسى سبب إننا وقفنا إيه أصلًا ساعتها مُمكن نكمِّل عادي. قشطة؟ قديمة أوي يعني.

حبة فلسفة وود بي جرايت دلوقتي:

إحنا بنخاف نتوه، بنخاف أكتر من اللازم .. ده اللي بيتوِّهنا فعلًا.
وي آر فاين.
وي آر جوود.
يوو آر سترونج.

4 - الرغبة في الإنتقام.

بصوا أنا متضايقة دلوقتي، أو عايزة أبقى متضايقة يعني، و والله لأطلعه عليكوا كلكواااااااا بقى.
أنا هأتعصب عليكوا وأحاول أتعلِّم أبقى شريرة ورخمة كفاية لإني أغلِّس عليكوا وأضايقكوا، علشان أنا الدنيا مضايقاني دلوقتي .. أو يعني انا اللي مضايقاني من الدنيا.
أنا بأعمل مشكلة من الولا حاجة.
أنا بأعمل ولا حاجة.
في الواقع، أنا بأوقَّف حياتي علشان حاجة أنا أصلًا مبعملهاش. مش بأقول جرايت والله.

5 - أعراض جسمانية مثل: صُداع، غثيان، هبوط، آلام في منطقة البطن والصدر، آلام في العضلات والمفاصل، صعوبة في التنفس، مع فُقدان شهية أو فرط في الشهية.

أكتر حاجة بتضايقني بقى إني أبدأ خلاص أهو هأبقى كويسة أهو أهو .. هوب، أنا مش كويسة، طيب ده إختبار يعني ولا إيه؟ يعني دي الخطوة اللي لو عديتها كل حاجة هتبقى كويسة خلاص؟

آه يا ربي ليه مفيش علامات بتنوَّر كده طول السكة تقولنا برافو إنتوا ماشيين كويِّس .. أو لأ متمشوش من هنا .. معلش حبة كمان وكل حاجة هتتظبط ..
طيب ينفع يبقوا على هيئة بني آدمين شبه د.هاوس كده؟



ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق