الأحد، 20 أبريل 2014

شوية كلام جنب بعض

البوست ده شخصي جدًا أشبه بالفضفضة، لأ هو فضفضة فعلًا، ومليان تفاضيل متهمش حد، كأغلب كتاباتي هنا.

*****

على فكرة، أحلى كوباية شاي بلبن بأشربها بتكون من عمايلي أنا، ودي حاجة أنا مش عارفة حلوة ولا وحشة، لأن أنا بأحرمني منها كتير أوي بسبب كسلي. والنسكافيه كذلك برضه.


الناس اللي مش بيهتموا يسألوا علينا دول، عايزين نقنع نفسنا بقى إن هم اللي خسرانين، وانهم كان ممكن ياخدوا مننا حب واهتمام كتير أوي بس هم اللي حرموا نفسهم منه، واحنا هنروح نديهم للي يستاهلوهم وهيحبونا ويهتموا بينا ويسألوا علينا وعلى أحوالنا.

مش عارفة أقوم ألبس وأنزل كلوزينج ستب، مش عارفة أكسر الحاجز النفسي ده، أنا فوّت انترفيو اكيجامي التحفة علشان كده، فيه حاجز نفسي بيني وبين أي حاجة لازم أروح اعملها، أو حتى عايزة أروح اعملها، ولازم أكسره في كل مرة علشان أعمل الحاجة دي، وغالبًا بأستسلم ومش بأكسره.

تقريبًا كده مش سبب إني بقيت بأكره النزول والتعامل مع العالم الخارجي لأني معنديش هدوم حلوة، أنا اللي مش عندي هو الثقة، القدرة من جوايا على اني أشوف نفسي بني آدمة كاملة مش ناقصة حاجة، قصدي الكمال على المستوى الآدمي يعني، شايفة نفسي نُص إنسانة أو أقل، ودي حاجة حشة أوي أوي لو تعلمون.

آي آم نوت جونج أني وير، سيمبلي بيكوز أنا وحشة أوي، أنا إزاي بالوحاشة دي أصلًا؟ وازاي سايبة نفسي ده كله للوحاشة دي ؟
طيب أنا ليه بأعمل في نفسي كده بجد؟ آي نييد حد يفهمني، ويساعدني أخرج من اللي أنا فيه ده ..

أنا عايزة أعيط علشان أرتاح شوية، حد يعيطني..

جوايا شحنة غضب وسخط واستياء مش عارفة أخرجها فين، عايزة أتعصب على حد وأدبدب في الأرض واتنطط وأزعق وأعيط وأنهار، بس مش قادرة أعمل كده، كسل تقريبًأ، وهأفضل ماشية بأتحرك وشايلة الشحنة دي جوايا، واللي عمالة تجذب ليا كل الأفكار الوحشة والسوداوية اللي في العالم.

ليه بقالي كتير مقرأتش روايات، ومشوفتش أفلام، مخرجتش مع أصحابي في حتة، ومتجمعناش في بيت حد فينا وعملنا بارتي صغيرة أكل ولعب ورقص ومكياج و"مرح"؟ ليه بقالي كتير متشيكتش ونزلت، ولا عملت شعري عند الكوافير، ولا حضرت فرح، ولا قعدت أتكلم مع حد واحكيله وارغي معاه لحد الصبح؟ ليه بقالي كتير أوي مفرحتش؟ ولا زعلت؟ بقالي كتير مبحسش.

-------------------------------------

أنا مش عايزة أبقى دكتورة أنا، مليش في العلم والدراسة خالص أولًا، مبعرفش أتعاطف مع حد ثانيًا، معنديش فكرة إزاي ممكن أستحمل أشوف عيانين طول الوقت طول حياتي، أنا أكيد هيجرالي حاجة من الموضوع ده.
أعتقد إن أكبر عقاب عملته في نفسي هو إني اخترت المجال ده والكلية دي.

الإمتحانات كمان أسبوعين تلاتة مثلًا، وأنا مش بأعمل أى حاجة ليترلي، مش عارفة أي حاجة ولا بأعمل حاجة علشان أعرف، والله العظيم أنا بأهرج.

------------------------------------

مخزون لا نهائي من بطاطس ماكدونالز، وميلك تشيك شيكولاتة، كريب شاورما فراخ،وبيبسي مبيوجعش البطن، وحاجات حلوة كتير يا رب .. آميــن.

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق