الأربعاء، 9 أبريل 2014

في حب الحاجات الحلوة الصغيرة أوي

في حب المج الأسود الكبير أبو ورد أصفر اللي جابهولي ولد أمور كنا أصحاب في يوم من الأيام،
في الكيك بالشكولاتة اللي ماما بتعمله،
في برنامج ع القهوة بليل وأحمد يونس،
في الكركبة والفوضى بتاعت أوضتي اللي أنا مُتحكمة فيها تمامًا،
في الموبايل القديم اللي استحمل كتير،
في الكُتب الكتير اللي متنطورة في كل حتة،
في لسعة لساني لما بأستعجل في شُرب الحاجات السُخنة، لأني أنا بأحب أشرب الحاجة سُخنة أوي،
في صوت أم كلثوم في "ودارت الأيام " ...
( وسامحت عذاب قلبي، قلبي قلبي وحيرته،
معرفش إزاي إزاي إزاي أنا كلمته ..
مقدرش على بعد حبيبي ..
مقدرش على بعد حبيبي ..
أنا ليا مين؟ أنا ليا مين؟ مين؟ مين إلا حبيبي .. )
في "حِسها" ..
في الولد اللي أنا متابعة كتاباته من بعيد، والبنت اللي بأغير من رسوماتها الحلوة، والبنت اللي بأحب فيها كُل حاجة،
في الوقت اللي بأروق فيه من غير أي مُقدمات،
في حكايتي مع الزمان،
في تركي للقرارات للحظة الأخيرة تمامًا، والقلق اللي بأعيشني فيه لحد ما الموضوع يعدي، أنا أستاهله تمامًا.

(مقدرتش أصبر يوم على بُعدك،
ده صبر عايز صبر لوحده لوحده .. )

وصفولي الصبر لقيته خيال وكلام في الحب .. كلام في الحب .. يادوب يادوب ينقال ..
أهرب من قلبي أروح على فين .. )

في لما بأفتكر حاجة طشاش، ورا ضباب كتير، جوجل بيساعدني ألاقي الحاجة اللي عايزاها بالظبط.
في حب كبير أوي لكل الاماني اللي لسه عندي في حياة حلوة هتيجي يومًا ما، مخلياني أعيش علشان حاجة، ولأن إنتظار الفرج هو فرج -كما قال/ نقل عمر طاهر-، وفي إن الله معنا :)

يا الله، كل الكآبة اللي واقعة فيها من زمان دي علشان بعيدة عنك، أنا كنت قريبة والله معرفش إيه اللي شدني بعيد، أو يمكن أنا اللي جريت، بس أنا مش عارفة أرجع إزاي؟ أنا تايهة من نفسي، أكيد لو قربت منك هألاقيني عندك مش كده؟

في دمعتين اتمردوا عليا وخرجوا غصب عني قدام ناس، وخلوا الناس تسألني "مناخيرك مِحمرة كده ليه"، فكدبت وقلت إني عندي برد، أو إن مفيش حاجة.

يا كل الدموع المتحوشة إخرجي للنور .. حبستك وقت طويل بينقلب بغرور.

في الضفاير، في أحمر الشفايف والمانيكير، في الكحل، والمراية، والشباك.
في وقت ما عينيا بتغمش لوحدها من النوم، وبأروح في النوم.
في الحلم الطويل الحقيقي أوي، اللي بأعيش جواه.
في لما بأصحى على يوم جديد وأنا عايزة أعيش.

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق