الأربعاء، 9 أبريل 2014

مذكرات الأربعاء المجيد / رغي

on a side note:
أنا عايزة الضرب ..

الضرب، النهارده مروحتش الكلية ببساطة لأنه الأربعاء المجيد، اللي بيحصل فيه قلق عند الجامعة اللي بيننا وبينها كوبري، اللي حصل إن الضرب النهارده كان في الكلية عندنا، جواها كده، لو كنت هناك كان زماني طبعًا انهارت تمامًا، أنا جبانة جدًا جدًا.

الإمتحانات حواليا في كُل حتة وأنا قاعدة مش بأعمل حاجة، أنا أصلًا طول عُمري قاعدة مبعملش حاجة، مش عارفة مستنية إيه، طب أنا بأكتب الكلام ده ليه، أنا متعصبة من نفسي وف نفس ذات الوقت مش عايزة أقوم أغير حاجة في الواقع بتاعي، الفوضى محاوطاني في كُل حتة وساكنة جوايا وأنا لسه زي ما أنا ..
وماذا بعد؟

أنا لو كنت بحب الكُلية كان ممكن أتعب علشانها؟ لكن هل أنا شخصية بتتعب علشان تاخد حاجة أصلًا؟
أنا محتارة، أنا مش عارفة أنا عايزة إيه، ولحد امتى هأفضل أأجل في حلول لمشكلتي لحد ما تتكلكع وتتنيل؟

أنا لسه بأعيط لما مبعرفش أعمل حاجة والاقي الناس كلها حواليا بيعملوها، لسه بأعيط لما أحس إني ولا حاجة، أنا مش ولا حاجة.

بقالي كتير أوي فاتحة الرسالة دي وسايباها، بقالي كتير أوي فاتحة نية إني هأوضب الأوضة اللي اتكربست فوق دماغي، وإني هأذاكر الحاجات اللي دفنتني، وهألحق أخلص كل الحاجات اللي ورايا، وهأجيب درجات حلوة، وهأبقى شطورة وهأعمل كمان الحاجات اللي بأحبها وهأتعلم رسم وكمان وخط عربي، هأقرأ كتير وهألف على المكتبات وهأروح وسط البلد وهأحفظها حتة حتة، هأسافر اسكندرية علشان البحر وحشني أوي أوي، وهأزور قرايبنا يومًا ما، هأخرج في كل الأماكن اللي مأجلة الخروج ليها لحد ما يبقى عندي أصحاب أخرج معاهم، وهأحفظ كل أغاني كاظم وأم كلثوم، وهأسمع مزيكا أكتر،هأكتب كل يوم، هأعمل 100 حاجة في اليوم، وهآخد حقي منه بالحنتوفة، هأعيش حياتي قبل ما ألاقيني عجزت، أنا عندي 21 سنة يا جدعان، أنا قربت على التلاتينات! امتى حصل ده ؟
أنا في غاية البؤس.


أنا بأنسى بسرعة جدًا، أنا حتى نسيت إني بأكتب الرسالة دي، نسيت إني المفروض بأفضي المكتبة شوية قبل ما تقع على دماغي من كُتر الكتب، نسيت إني عايزة أعمل نسكافية علشان أشربه مع كيك الشيكولاتة اللي ماما عملتهالي أخيرًا بعد طول زن، نسيت أشحن الموبايل الجديد اللي لسه مستعملتوش، ونسيت أشوف هأذاكر إييه للإمتحان اللي المفروض كان النهارده، مش عارفة لحد دلوقتي هأعمل ايه بُكره، بس أنا عايزاني أفتكر حاجة دايمًا، إني بأعمل كُل حاجة علشان حياتي كُلها مش علشان الوقت اللي بتتعمل فيه بس، بلاش نعيش اليوم بيومه كده.

أنا مبسوطة بالفضفضة لأني لما بيكون فيه نت قليل أوي لما بأمسك الكشكول أو الأجندة بتاعت الفترة بتاعتها واكتب فيها ..

النور قطع .. و.. جه .. وأنا قاعدة، اتجادلت مع بابا شوية علشان يجيبولي مكتبة بتتحط على الأرض اللي أكثر ثباتًا من مكتبة ع الحيطة ممكن تقع على دماغي في أي لحظة، واضح إن بقى عندي فويبا الحاجات اللي ممكن تقع على دماغي.

عرفت حالًا إن واحد عندنا من سنة ستة اسمه محمد بغدادي اتقبض عليه، ايه إزاي؟ بأحاول أفتكر سمعت الاسم فين، بيقولوا بيعزف كمان، ايه؟ أنا كنت أخدت نمرته قريب علشان أتعلم أعزف معاه، كنت هأكلمه لولا الكسل، كنت هأعرفه وأقابله مرة كل أسبوع في ورشة الكمان، وبعدين يتقبض عليه، وبعد ما شوفت الفيديو العشرين ثانية وهم ماسكينه ومخرجينه وعلى راسه دمه، قلبي وجعني وأعصابي تعبت، أنا بأكره البلد دي أوي أوي، أنا مش عارفة أقول ايه.

ليه العالم مش مكان حلو؟

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق