الخميس، 27 مارس 2014

أشباه قصائد

وبرغم البُـعد ..
حاسة قد ايه اننا لازم نبعـد أكتر ..
نبعد خالص ..
نبعد جدًا ..
حتى تكـون ف آخـر الأرض ..
وأنا واقفة ع الناحيـة التانية ..
بنبـص لبـعض ..
فنبتسـم ..
برغم البُـعد ..


***
(2)

حلاوة الونس بتبان في الليل، تمام كما الضي ..
تتحايل على رمش العين لأجل ماتنحرمشي من طبيع الفي ..
يا عالي فوق سابع سما، كملها بالستر ..
يا ليل طول شوية، وامضي انصراف ع الفجر ..

***
(3)

بيغيّر كل قريب منه
لكائن أشبه بيه
ف السوء ..
وبيهرب من نفسه علشان
ميعترفش ببشاعته ..
وان كان البُعد
هو الحل
..
البعد عُمره ما حل.

***
(4)

وعلشان كوباية شاي الفجر يكونلها طعم
بأزودها شوية سكر فوق العادة
وعلشان الأحزان متكسرش القلب
بأزودها شوية فرح فوق العادة
والفرحة بتتسرسب جوه
والدنيا بتصالح فيا
والصحبة بتهوّن حبة
وحياتي بتلمع في عينيا
وعلشان مبحبش القهوة
أنا ناوية أشربها زيادة.
***
(5)

هل لي أن أفضفض معاكوا بكلمتين؟
أنا مش مُهتمة رايحة لفين
وكتير بأقابل في الدُنيا
ولا باقية على بني آدمين
أنا حد جه
وماشي فجأة
وعندي حبة حاجات كتير
بس بأدور على حاجة
معرفش هيّ ايه
لكن مُهمة عندي جدًا
أنا حابة جدًا أكون معاكوا
يمكن مبستحملكوش
أنا قصدي أبدًا معرفتوش
أنا آسفة خالص علي كل حاجة.


***
(6)

بأكره بدايـات الحاجات
وبأحبهـا تطـول
ولا تنتهيـش ..
دايمًا أنـا في النُـص كده
لا منـي بأمـوت
ولا عـارفة أعيش.

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق