الاثنين، 26 مايو 2014

من أرض الخوف




"-مبترديش عليا ليه؟ .. أنا بأكلمك من الصبح.
-خايفة ..
-ومادام خايفة مجتيش تدوري ليه على الأمان في صوتي؟ ولا أنا سبب خوفك أصلًا؟
-مش عارفة حاجة .. وخايفة كمان علشان مش عارفة حاجة .. أنت متأكد إنك مش هتسيبني؟
-لأ مش متأكد، متأكد من حاجة واحدة بس، إن طول ما ربنا كاتبلي عُمر هأفضل جنبك، حتى لو انتي نفسك مش عايزاني أفضل جنبك، حتى لو كانت سعادتك في إني مفضلش جنبك، أنا أناني أوي .. بحبك لدرجة إني ممكن آجي عليكي بحبي ده ..
-كلامك يطمّن .. بس الدنيا ملهاش أمان، نفس الكلام اللي بتقوله ده ممكن ييجي يوم وتقول عكسه ..

-علشان المشاعر بتتغير؟
-علشان إحنا أصلًا بنتغيّر، ما بالك بالمشاعر .. خايفة توعدني وعد دلوقتي تندم عليه بعدين .. خايفة مشاعرك تتغير ومتسيبنيش علشان تكون قد كلامك.
-عارفة الناس اللي بيحبوا أهلهم لما بيبطلوا يحبوهم فترة؟ مهما عملوا بيفضلوا أهلهم .. عارفة ايه اللي بيربطني بيكي؟ مش بس مشاعري نحيتك .. اللي بيربطني بيكي حاجة أكبر من كده.
-جوايا حاجة مش مصدقة إننا هنكمل.
-ده اللي مخوّفك؟
-لأ، أنا خايفة من كل حاجة.
-حتى وأنا موجود؟
-وجودك ده شيء يخوّف لوحد أصلًا، الحاجات الحلوة اللي بين ايدينا بنخاف عليها أكتر كل ما تكون غالية أكتر، الحاجات الحلوة بس هي اللي بتخوّف ..
-الحاجات الحلوة بتخوّف بس لما الخوف ده يكبر ويبقى أكبر من سعادتنا بيها يبقى خوف مرضي، نبقى عيانين..
-أنا عيانة بيك.
-انتي لازم تصدقي انك لوحدك هتعرفي تعيشي برضه، وإن أنا مش هأسيبك تعملي ده.
-أنت ايه اللي بيخليك تحبني كده .. أنا أصلًا مبحبنيش.
-بتحبيني؟
-أيوة.
-يبقى هتحبيكي، علشان احنا بنحب كل الحاجات اللي بيحبها اللي بنحبه، وانتي بتحبيني وأنا بأحبك يبقى هتحبيكي .. سيبي انتي روحك بس، متحبيسهاش جوه مخاوفك، متعمليش حاجة خالص
-عارف؟ انت بتحضني بكلامك
-ولسه خايفة؟
-جدًا
-طبيعي إنك تحسي بالخوف، بس أوعي تخلي ده يخوّفك، هو مش بيقول كده برضه؟
*ضحكة قصيرة*
-عمري ما عرفت أضحكك زيه.
-بتغير؟
-يعني.
-لو قلتلك بحبك هتبقى مكالمة ملّزقة أوي.
-يعني اللي احنا بنقوله بقالنا نص ساعة ده مش ملزق
*ضحكة قصيرة* أنا خايفة أفضل خايفة كده على طول، وجودك مكانش آخر خوفي زي ما كنت فاكرة، أنا لما عرفتك خفت اكتر.
-الخوف ممكن يكون شيء إيجابي، بطلي بس تخافي منه، تخيلي كده لو كلنا بقينا مبنخافش، هنعرف نعيش؟
-زي أي حاجة، لما بتقل أوي أو بتكتر أوي مبنعرفش نعيش. تسمع حاجة؟
-زهقتي شكلك؟
-المزيكا حلوة، المزيكا بتهوّن كتير، بتهوّن أوي، مش عارفة ايه اللي يخلي حد يشرب مخدرات مثلًا مع إنه ممكن يسمع مزيكا
-مبتخوفكيش؟
-يمكن تكون الحاجة الوحيدة اللي مبتخوفنيش، تفتكر ليه؟
-...
- إنت مبتخافش؟
-تفتكري لو قلتلك إني بأخاف هتطّمني؟ بأخاف .. بأخاف يمكن أكتر حاجة منك، مش عليكي. بأخاف منك في كل حالاتك، بأخاف تعملي حاجة تندمي عليها، بأخاف تعملي حاجة انتي مش حباها، بأخاف منك تخافي اوي فتهربي.
-زي ما أنا بأعمل دلوقتي.
-انتي مش وحشة لأ، متفكريش كده، انتي ليه عايزة تثبتي لنفسك طول الوقت إن إنتي وحشة؟ ولأ ده ميثبتش برضه إنك وحشة، والله .. العظيم .. إنتي .. حلوة .. أوي
-كفاية كذب بقى . كفاية كذب ..
-عايزك تعوزي حاجة، غيري يعني، وتحاولي علشانها
حاولي علشان المحاولة فعل حلو، هتحبيه، هيحارب خوفك
-وانا كمان عايزة ..
-لأ لأ، إنتي كده مش عايزة .. فيه فرق بين الرجاء والتّمنّي، الرجاء انتي عايزة حاجة وبتعملي علشانها حاجات،
التّمنّي انتي عايزة الحاجة بس
-أنا بأتمنى أعيش
-هو صحيح محدش هيساعدك قدك، بس ساعات بنكون محتاجين حد يسندنا، ياخد بايدينا يعلمنا المشي لحد ما نعرف نمشي لوحدنا
أنا ممكن أعمل ده، بس هتسمحيلي؟
-مش عارفة، أنا ممكن أعيط دلوقتي؟
-انتي ممكن تقومي تعملي حاجات أحسن بكتير من أنك تتفرجي على المصيبة وتحطي ايدك على خدك وتعيطي
-كلامك بقى رخم
-أنا أصلًا رخم
-أعمل انا ايه دلوقتي؟
-عارفة ربنا؟
-*بإبتسامة* ألجأله
-الطرق لما كلها بتقفل، ربنا بيكون بينادينا .. لو الطرق كلها قفلت حتى الطريق لنفسنا، طريق ربنا مبيتقفلش أبدًا
-أصلًا ربنا بيحبني، علشان حاطك في حياتي
-أصلًا ربنا بيحب كل الناس، خليكي شاطرة واستاهلي الحب بجد
-أصلًا أنا مش عارفة لو أنت مش موجود كنت هأكلم مين أحكيله عن خوفي، عن كل الحاجات اللي مش عارفة أعملها، وعن وحدتي اللي مبتروحش غير لما بتكلمني، حتى لو أنا مردتش يعني.
-متتعوديش على كده
-بجد؟
-بجد
-واقعي إنت أوي زيادة عن اللزوم يعني.
-ده علشان بأكلمك، اعملي حسابك بس إني هنا دلوقتي، فكرة إن هنا هتريحّك، بس انا مش هأفضل هنا على طول، ولا إنتي كمان .. محدش هيفضل هنا على طول
-بتنكش خوفي بمنكاش.
-إنك تهربي من مخاوفك مش حل، واجهيها .. اقفي قصادها وقوليلها إنك مش خايفة منها، وإنك عارفة إنها موجودة وهتحاولي على قد ما تقدري .. هتحاولي علشان إنتي قوية، ميهمش ساعتها انتي هتكسبيها ولا لأ، محاولتك هي المهم.. محاولتك هي المهم.
-والهمة؟ والإرادة؟ والشغف؟ والطموح؟ والأمل؟ والتفاؤل؟ والدافع؟ الحاجات دي أجيبها منين؟
-هتيجي لوحدها .. لو حاجة واحدة جت كله هييجي .. بعدين احنا مش اتفقنا نلجأله؟
-حتى لو مش مقتنعة أنا مش قدامي حل غير كده.
عارف أنا رديت ليه؟ علشان محتاجة أسمع منك كلام، أي كلام، محتاجة أسمع منك إنك مش هتسيبني أضيع، إنه فارق معاك بجد إني أوصل، محتاجة أحس إني لو رحت نطيت من الشباك دلوقتي هتفرق مع حد، ومش أي حد.
-وعرفتي؟ ولا تحبي أعرّفك؟
-تقدر تقول حسيت
-بتكرهي تحسي إني أحسن منك، أول ما تحبي نفسك زي ما أنا بحبك، مش هتحسي بكده
-بأكره أكتر إنك كاشفني على طول كده.

-صحيح كنت عايز أقولك حاجة .. كل سنة وانتي الطيبة.
 -بـ حُبك"


ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق